Pappa berättar.........

Snacka om händelse!!!!

Kejsarsnitt, en doktor kom tillbaka in till oss på förlossningen och berättade, med allvarlig ton, detta för oss. Amanda hade feber och värkarna hade kommit utan mellanrum en längre tid. Plötsligt var det en flock med grönklädda sköterskor/läkare inne i vårt rum."Du kan sätta på dig dessa" sa en av dem. Jag hade fått gröna byxor och en tillika grön skjorta att sätta på mig. "Du kan byta om på toaletten eller här inne". Jaha? Inne i förlossningsrummet var det grönt så långt ögat kunde nå och jag kunde höra Amandas kvävda klagan någonstans där innifrån. Allt skulle ordna sig, det hade jag berättat för henne både före och efter vi fick beskedet om att det skulle bli kejsarsnitt. Klädbytet gjordes på toaletten, ungefär lika snabbt som stålmannen i telefonkiosken. Sängen rullades ner/upp/höger/vänster/hit/dit, jag följde efter med ett gäng grönklädda efter mig. Väl framme, var nu detta var någonstans i sjukhuskomplexet, fick jag en snygg "påse" att sätta på huvudet. Jag fick säkert frågan "Ska/vill du inte sitta ned?" av fyra personer. Tätt åtföljt av "Det finns risk för att du svimmar." lika många gånger. Antagligen så var jag lite vass mot de tre sista personerna, det här var ju inget problem, dessa personer jobbar med sånt här hela dagarna. Av någon, för mig oförklarlig, anledning så placerade de Amandas armar rakt  ut från hennes sidor. Jag ställde mig på hennes vänstra sida och höll i hennes hand där det inte var så mycket sladdar. Amanda skakade och mådde inte alls bra trots vadnudetvar för bedövning. Läkaren, nån av dem, förklarade detta för mig, antagligen lika många gånger som jag fick höra om jag skulle sätta mig, dock med bibehållet lugn. Ett lodrätt skynke hängdes upp där jag stod så jag fick flytta mig till huvudänden, återigen med påföljden att frågestunden återuppstod. Jag nekade igen eller gav het enkelt fan i att svara. De hade varit med om detta förr. Det här skulle gå smidigt. Amanda skriker till när de börjar att skära och säger att det gör ont varpå jag är påväg att lappa till den närmaste grönklädde men jag avbryts av ett skrik från en baby som precis tagits ut ur Amanda. "Grattis Pappa!" kommer det en gröning och säger. Han har ett knyte i famnen med en lite blodig och skrikande baby inbäddad. "Vill du vara med och tvätta?" är nästa kommentar, antagligen av samma grönklädde person men det är jag inte säker på. Jag vänder mig om och ser den lilla skrikande saken ligga där i en liten säng och bli avtorkad med handdukar. "Vad blev det för sort?" frågar Amanda med darr i rösten. Ja! Just det! Blev det en pojke eller flicka frågar jag, övertygad som jag var om att det skulle bli en flicka. "Det blev en pojke"..........en pojke, allt stannar upp, en pojke? Den lilla oerhört vackra saken som fortfarande ligger och skriker där på sängen är min son? Det blev en pojke svarar jag Amanda som direkt sa att hon ville se snoppen. (?) När han var färdigtorkad fick jag hålla i honom. Jag gick och visade honom för Amanda som hade börjat skaka väldigt mycket. Ståndes på huk bredvid Amandas huvud, med min nyfödde son i famnen frågar jag argt närmaste grönklädde varför den nyblivna mamman (!!!) skakar så, det kan ju inte vara normalt. "Naturlig reaktion på bedövningen" får jag till svar. Det var garanterat ett längre och mer detaljerat utlägg än så men det var det enda jag kommer ihåg. Jag får gå iväg tillbaka till förlossningen med sonen och två av förlossningssköterskorna. Väl där får jag byta blöja och väga/mäta honom. 4640 gram, 55cm lång. När allt detta är klart får jag sitta själv med han, som inte alls såg ut som den 6.10(Sixten) som en ev son skulle heta. Efter en stund, jag har ingen aning om hur länge, kommer personalen in och berättar att vi kan gå och hälsa på mamma.........

Som f.ö mår mycket bättre nu. 

(Mamma kommenterar, detta skrev pappa häromdan på bb men det blev aldrig postat)

Postat av: Erika

woooooooooooooow galet, som jag väntat!!! gud varför blev d snit då??





men STOORT GRATTIS!! hehe en son så mys, alla får pojkatr hihhhi, vill se bild!

2009-02-06 @ 11:56:04

Lätta ditt hjärta:

Namn:
stammis?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0