När Oscar kom till världen!

Onsdagen 28 januari kl 9 var vi in på kontroll i graviditetsv. 42+0. En läkare undersökte mig och gjorde en sk hinnsvepning. Jag var då öppen 1½ cm. Dan före hade slemproppen gått. Under tiden jag var där så hade jag tre värkar på 25 min tror jag som kändes lite grann. Under dagen kom värkarna allt oftare och vid 21.30 började jag titta på klockan hur ofta de kom och det var 7-8 min emellan. Kl 23 ringde jag förlossningen då var det 3 min mellan värkarna men de gjorde inte alltför ont så de tyckte vi skulle stanna hemma ett tag till. Ganska snart la jag mig i soffan och tyckte lite synd om mig själv. Det gick inte att sova för det började göra riktigt ont. 03 ringde vi till förlossningen och sa att nu åker vi in. 03.35 skrivs vi in och får ett rum, hjälp tänker jag nu är det på gång, ingen återvändo...
Jag är bara öppen 2 cm men har så kraftiga värkar att vi får vara kvar. "Skuttar" ner i ett badkar och försöker hitta en bekväm ställning men det är omöjligt. Känner att jag måste upp därifrån, försöker gå på toa men det vill sig inte. Kräks ut hela maginnehållet i handfatet istället ;)

06:00 Varma kuddar på ryggen, ganska skönt men inte mycket till smärtlindring, då är lustgasen bättre. Suger i mig allt vad jag kan med hjälp av Kimmen som trycker dit masken när han ser att en värk är på väg.

08:00 Jag har temp 38,2 får alvedon. De vill sätta en skalpelektrod på barnet. De tar hål på hinnorna så vattnet(som är klart) går.

09:00 Jag har temp 38,3 får bricanyl i dropp och nåt som heter Bencyl.

09:42 Ont! Ryggbedövning Eda läggs. Gjorde inte ont alls. Efter det känns allt MYCKET bättre. Kan gå upp och gå lite och gå på toaletten. Öppnar mig till 4 cm.

12:00 Mekoniumfärgat fostervatten rinner. Bajs i vattnet alltså. Barnets hjärtljud 160-170

13:37 Det tar ett laktat, ett slags prov från barnets huvud som visar 2,10. Vet ej vad det betyder. Öppen 5 cm.

Mår under eftermiddan sämre o sämre, har inte så mycket minnen härifrån. Skakar och har frossa. Öppen 6 cm.

15:18 Nytt laktatprov från barnets huvud, 3,40. Hjärtljuden ligger hela tiden på 170-180. jag får två doser bensyl. Får bricanyl för att bryta värkarna. Nån läkare beslutar om kejsarsnitt.

15:30 KAD sätts. Mer bricanyl + panodil. Jag har temp 37,4 och puls140-150
Inne i operationssalen fyller de på EDA:n och jag kan vara vaken under operationen.

16:08 Oscar plockas ut och skriker som aldrig förr! Minns att jag blev lite paff när jag hörde honom. Hade i allt virrvarr "glömt" bort att det skulle komma ut ett barn. Ett litet knyte svischar förbi och Kimmen följer efter. Jag frågar vad det blev, -en pojke säger nån. -Få se snoppen! säger jag men inte får jag se nån snopp.. Någon (Kimmen?) håller fram Oscar så jag får se honom. Det knäpps kort och sen försvinner han tillsammans med Kimmen. Jag spyr i en rondskål som nån stackars tjej håller i, hela kroppen hoppar och skakar.

16:39 är jag ihopsydd. I journalen står det: Barnet ligger i vidöppen huvudbjudning och utskaffas med lätthet.
Jag blödde 600 ml. Hamnar på uppvaket där de kollar div saker, tar bl a blodrycket var 15:e minut. Efter nån timme kommer Oscar och Kimmen och hälsar på en kort stund. Han får ligga på mig så jag får klappa på honom lite. Sen går de till bb.

19:43 flyttas jag till bb äntligen. Oscar får amma lite senare för första gången.

Vid 5-tiden morgonen den 30 jan skrivs Oscar in på neonatalen (33:an) för han har högt crp (snabbsänka) så de tror att han har en infektion. Jag skjutsas i min säng mellan 33:an och bb under dagen. På natten får vi sova på bb och Oscar på 33:an, inte så kul. Men de vill ha honom under observation.

31 jan säger de att han mår så bra så han får komma till bb igen men vi ska komma tillbaka till 33:an vid 18 för då ska han ha antibiotika. Det får han 2 ggr per dygn. När vi kommer dit igen säger de att vi måste komma tillbaka med honom till natten för han har bara fått dagpermis av läkaren tydligen. Besvikna återvänder vi till bb, han skulle ju få vara med oss... Kimmen får gå med honom ensam till 33:an på kvällen för jag mår så dåligt över att lämna ifrån mig honom.

På morgonen 1 feb är vi på 33:an tidigt på morgonen. Oscar får antibiotika och sen får vi äntligen ta honom med oss till bb. Men vi går till 33:an morgon och kväll för att han ska få antibiotika.

Onsdag 4 feb får vi äntligen åka hem! De fick aldrig nåt svar på att det skulle ha varit en infektion så troligtvis hade han inte det utan hans höga värden var en reaktion på kejsarsnittet. Men de tog det säkra före det osäkra och gav honom därför antibiotika.



Härliga värkar!


Oscar på bb med pappa


Morgonen efter på 33:an


Postat av: Mia =)

Tack så jättemycket:) Intressant o läsa om din förlossning:)



Kramar Mia

2009-04-02 @ 23:36:57
URL: http://ungmammamia.blogg.se/
Postat av: emma

som vanligt kan jag inte låta bli att gråta. jättekul att du la ut förlossningsberättelsen :)

2009-04-03 @ 07:28:46
URL: http://emmaoskrutten.blogg.se/
Postat av: Jenniefer

Grattis till underverket! Han är jättefin! Hoppas du läker fort nu så du kan njuta av första tiden! Den är helt underbar!

2009-04-03 @ 08:36:04
URL: http://jenniefer.blogg.se/
Postat av: Jenny

Gud va kul o läsa din förlossningsberättelse! Har varit lite nyfiken på hur det hela gick till när skrutten kom till världen :)Kram!

2009-04-04 @ 21:43:07
URL: http://jennyzen.blogg.se/
Postat av: Laura

Åh vad jag älskar förlossningsberättelser!

2009-04-07 @ 22:31:33
URL: http://laurasnya.blogg.se/
Postat av: Elin

Tack för din kommentar!

Allas förlossningsberättelser kommer att komma upp i ett inlägg senare, håll utkik!

2009-08-12 @ 15:50:27
URL: http://dendarelin.blogg.se/

Lätta ditt hjärta:

Namn:
stammis?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0